دانشمندان اولین ویدیو را از آزمایش ایمنی بدن بر روی سلولهای T در تیموس ضبط کردند

17مه 2019 - برای اولین بار، ایمونولوژیست های دانشگاه تگزاس ویدیویی را از نوعی برنامه آموزشی ترور به سلول هایT - قاتلان قراردادی سیستم ایمنی بدن که مسئول پاک کردن باکتری ها و ویروس ها هستند - قبل از این که در بدن آزاد شوند، تهیه کردند. این تکنیک تصویربرداری جدید که اجازه ی تهیه ی فیلم را می دهد، در مقاله ای که در مجلهNature Communications  منتشر گردید، شرح داده شد. این تکنیک امید جدیدی را برای مبارزه با اختلالات خودایمنی مانند دیابت نوع 1، بوجود آورده است.

یکی از قوی ترین سلاح های بدن انسان در برابر بسیاری از بیماری ها، لنفوسیت یا سلول T است، اما در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی، سلول های T بطرز ویران کننده ای عمل می کنند، آنها بطور اشتباه سلول های طبیعی بدن را بعنوان مهاجم خارجی شناسایی و به قسمت های سالم بدن حمله می کنند. پروفسور Lauren Ehrlich، یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: وظیفه ی خطیر سلول هایT شناسایی و از بین بردن همه ی پاتوژن های متنوعی است که ما در طول زندگی با آنها مواجه می شویم درحالیکه این سلولها باید طوری آموزش دیده باشند که به بافت سالم بدنمان حمله نکنند. این سلول ها در تیموس، عضوی که اندکی بالاتر از قلب قرار دارد، این آموزش را برای عدم حمله به سلولهای خودی بدن دریافت می کنند.

پرفسور Ehrlich وJessica Lancaster  محقق فوق دکترا در آزمایشگاه او، ویدئویی را از این روند آموزشی در تیموس موش تهیه کردند. آنها با استفاده از یک جفت لیزر قدرتمند که پالس های کوتاهی را هر 15 ثانیه به مقطعی از بافت زنده ارسال می کند، موقعیت ها، حرکت ها و سیگنالینگ داخل سلولی، را اسکن کردند، بدین ترتیب آنها مراحل این آموزش را در حین توسعه ی سلول های T، مشاهده نمودند. در این فرآیند سلول های دیگر موجود در تیموس به سلول های T کمک کردند تا با انواع پروتئین های معمولی بدن انسان که بعدا با آنها مواجه می شوند، آشنا شوند، تابدین ترتیب سلول های T بتوانند از آنها چشم پوشی کرده و از حمله به بخشهای خودی بدن، جلوگیری شود. محققان اطلاعات بیشتری در مورد همکاری سلولهای مختلف در تیموس برای انجام آزمایش های ایمنی(مانند کنترل کیفی برای سلول های T است)، بدست آوردند. آنها مشاهده نمودند که در وضعیتی که سلول Tاز این آزمایشات موفق بیرون نیاید، سلولهای تیموس آن را تحریک می کنند که خود را از بین ببرد.

 پرفسور Ehrlich می گوید: مطالعه ی سلول های T با استفاده از این روش تصویربرداری جدید، امیدهایی را برای بهبود سلامت انسان که به درک بهتر اتفاقات درون تیموس بستگی دارد، بوجود آورده است. به عنوان مثال، بیمارانی که پیوند استخوان مغز را دریافت می کنند، هفته ها یا ماه ها باید از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی استفاده کنند و این موضوع خطر ابتلا به اختلالات خودایمنی را در این افراد افزایش می دهد و در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، سلول های T اغلب به سلول های تولید کننده ی انسولین در پانکراس حمله می کنند. بودجه ی این تحقیق توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی و موسسه پیشگیری و تحقیقات سرطان تگزاس تامین شد.

منبع:

Nature Communications, 2019; 10 (1) DOI: 10.1038/s41467-019-09727-4

www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190517133517.htm